W świecie dynamicznych zmian i rosnących zagrożeń organizacje muszą wiedzieć, co jest dla nich kluczowe, by utrzymać ciągłość działania. Tu wkracza BIA – Business Impact Analysis, czyli analiza wpływu na biznes. BIA to systematyczny proces identyfikowania krytycznych procesów organizacji oraz oceny, jakie skutki finansowe, operacyjne, prawne i wizerunkowe wywołałoby ich zakłócenie lub przerwanie. Celem BIA jest określenie priorytetów przywracania działalności po incydencie oraz wskazanie zasobów niezbędnych do zapewnienia ciągłości funkcjonowania. Jak przeprowadzić ją skutecznie, by zidentyfikować to, co naprawdę musi działać? Wskażę Ci główne działania krok po kroku.
Przedstawię Ci metodykę bazującą na uznanych światowych standardach:
ISO 22317: 2015 (ISO 22317) - szczegółowe wytyczne dotyczące planowania i przeprowadzania analizy wpływu na biznes.
ISO 22301:20219 (ISO 22301) - wymagania dla systemów zarządzania ciągłością działania (BCMS), podkreśla znaczenie BIA jako podstawy całego systemu.
DRII Profesinal Practices, v. 2017 (DRII) - najlepsze praktyki związane z odzyskiwaniem działalności i zapewnieniem ciągłości działania.
Good Practice Guidelines, v. 2023 (GPG) - praktyczne wskazówki dotyczące przeprowadzania BIA, zarządzanie zakłóceniami i budowania odporności.
NFPA 1660:2022 (NFPA) - nowy standard zarządzania sytuacjami kryzysowymi zastępujący NFPA 1600.
STANDARD |
ZASTOSOWANIE |
OPIS |
ISO 22317 |
Globalnie: Europa, USA, Azja, Australia |
Powszechnie stosowana norma ISO, szczególnie popularna w Europie |
ISO 22301 |
Globalnie: Europa, USA, Azja, Australia |
Szeroko akceptowana norma ISO |
DRII Professional Practices (DRII) |
USA, Ameryka Łacińska, Kanada, rosnąco Europa i Azja |
Standard tworzony przez Disaster Recovery Institute (USA). Bardzo popularny w sektorze prywatnym |
BCI Good Practice Guidelines (GPG) |
Europa (UK), Azja, Afryka, Australia |
Standard tworzony przez Business Continuity Institute (UK). Popularny w Europie i krajach Commonwealthu |
NFPA 1660 (NFPA) |
USA, Ameryka Północna i Środkowa |
Standard tworzony przez National Fire Protection Association (USA). Obejmuje zarządzanie kryzysowe bezpieczeństwa publicznego |
Wskazane kroki i priorytety wynikają bezpośrednio ze wskazanych standardów, zapewniając kompleksowe i spójne podejście. Poniżej tabela porównawcza wskazująca kluczowe różnice w standardach.
KRYTERIUM |
ISO 22317 |
ISO 22301 |
DRII |
GPG |
NFPA 1660 |
Zakres |
Wyłącznie BIA |
Zarządzanie ciągłością |
Zarządzanie ciągłością i odzyskiwanie działalności |
Zarządzanie ciągłością i odpornością |
Zarządzanie kryzysowe, ratownictwo |
Poziom szczegółowości BIA |
Bardzo szczegółowy |
Wymagania ogólne |
Średni, nacisk na BIA dla DRP |
Wysoki poziom praktycznych wskazówek |
Wymagania ogólne, |
Proces BIA |
Pełny proces |
Wymagania ogólne |
Opis procesu w kontekście DRP |
Szczegółowy: wywiady, ankiety, analiza skutków zakłóceń i odporności |
Opis wpływu zagrożeń, bez analizy BIA |
Zasoby i zależności |
Obowiązkowo identyfikacja wszystkich zasobów i powiązań |
Częściowo |
Wskazane identyfikowanie zasobów krytycznych |
Silny nacisk na mapowanie zasobów i zależności |
Wymieniona identyfikacja zasobów |
Priorytetyzacja procesów |
MAD, RTO, RPO, MBCO |
RTO i RPO |
RTO i RPO, MBCO opcjonalnie |
Silny nacisk na RTO, RPO, MAD, MBCO i odporność organizacyjną |
Priorytety skupione |
Dokumentacja |
Bardzo silny: pełna dokumentacja procesu BIA |
Pełna dokumentacja BCMS, w tym BIA |
Dokumentacja wyników dla DRP/BCP |
Silny nacisk na udokumentowanie analizy i decyzji |
Dokumentacja wymagana, elastyczna forma |
Aktualizacja i przegląd |
Regularna aktualizacja BIA |
Aktualizacja całego BCMS, w tym BIA |
Regularne przeglądy zgodnie z harmonogramem |
Aktualizacja po zmianach lub po zakłóceniach |
Aktualizacja |
Cel analizy wpływu |
Zrozumienie krytyczności procesów i zasobów |
Identyfikacja wymagań dla planów ciągłości |
Identyfikacja wymagań dla planów odzyskiwania działalności |
Zapewnienie odporności na zakłócenia i przyspieszenie powrotu do normalności |
Zapewnienie bezpieczeństwa ludzi, mienia, środowiska |
1. Zdefiniuj cel i zakres BIA
(ISO 22317:2015, ISO 22301:2019)
Przed rozpoczęciem analizy musisz wiedzieć, dokąd zmierzasz. Określ, jaki jest główny cel Twojej analizy — czy chodzi o całą organizację, czy tylko o wybrane działy lub procesy. Wyznacz jasne granice projektu, aby skupić się na tym, co najważniejsze i nie rozpraszać zasobów.
2. Zidentyfikuj krytyczne procesy biznesowe
(ISO 22317:2015, DRII, GPG BCI)
Zidentyfikuj procesy, które są fundamentem działalności Twojej organizacji. Krytyczny proces to taki, którego zatrzymanie wpływa negatywnie na zdolność do realizacji kluczowych zadań statutowych, kontraktów lub wymagań prawnych.
3. Określ skutki przestojów
(ISO 22317:2015, NFPA 1600)
Wyobraź sobie scenariusz, w którym kluczowy proces przestaje działać. Przeanalizuj, jakie konsekwencje poniesie Twoja organizacja: utrata przychodów, kary umowne, utrata reputacji czy zagrożenie życia i zdrowia ludzi. Rzetelna analiza skutków pozwala ocenić skalę ryzyka.
4. Ustal priorytety procesów
(ISO 22317:2015, DRII)
Nie wszystkie procesy muszą być przywrócone natychmiast. Określ, które wymagają natychmiastowej reakcji, a które mogą poczekać kilka godzin lub dni. W tabeli poniżej wskażę Ci do tego służą kluczowe parametry:
PRIORYTET |
TYP PRIORYTETU |
DEFINICJA |
PRAKTYCZNY PRZYKŁAD |
STANDARD |
MAD (Maximum Allowable Downtime) |
Podstawowy |
Najdłuższy dopuszczalny |
Call centre banku może być niedostępne max przez 4h, aby uniknąć strat reputacyjnych i prawnych |
GPG (pojęciowo bardzo bliski MTPD z ISO 22301) |
RTO (Recovery Time Objective) |
Podstawowy |
Planowany czas przywrócenia |
System zamówień online powinien działać ponownie w ciągu 4h |
ISO 22301 |
RPO (Recovery Piont Objective) |
Podstawowy |
Maksymalna ilość danych, które |
CRM: max 15 minut, kopie zapasowe co 15 min |
ISO 22301 |
MBCO (Minimum Business Continuity Objective) |
Rozszerzony |
Minimalny poziom działania potrzebny do przetrwania |
Bank umożliwia tylko podstawowe przelewy online, gdy główny system jest w awarii |
ISO 22301, GPG |
Criticelity Level (Poziom krytyczności) |
Rozszerzony |
Waga procesu |
System płatności (poziom 1 - krytyczny), Intranet (poziom 3 - umiarkowany) |
ISO 22317, GPG |
Interdependencies (Wzajemne zależności) |
Rozszerzony |
Powiązania między procesami i/lub systemami |
System fakturowania zależy od bazy danych klientów i serwera pocztowego |
ISO 22317 |
Impact Categiries (kategorie skutków) |
Rozszerzony |
Klasyfikacja skutków zakłócenia |
Finansowy (utrata przychodów), prawny (niedotrzymanie terminów umów), wizerunkowy (negatywne opinie), bezpieczeństwa (zagrożenie życia) |
ISO 22317, NFPA |
Resourse Requirements (Wymagane zasoby) |
Rozszerzony |
Zasoby niezbędne do przywrócenia działalności |
Serwer bazy danych, VPN, administratorzy systemów, aktualne kopie zapasowe |
ISO 22317 |
5. Zidentyfikuj zasoby krytyczne
(ISO 22317:2015, GPG BCI)
Każdy proces zależy od zasobów — ludzi, technologii, danych, lokalizacji. Zmapowanie tych zasobów pozwoli skutecznie planować odzyskiwanie i uniknąć przykrych niespodzianek.
6. Przeprowadź analizę ryzyka
(ISO 22317:2015, NFPA 1600)
Co może się wydarzyć? Analiza ryzyka pozwala wskazać potencjalne zagrożenia — od cyberataku, przez poważną awarię, aż po klęskę żywiołową. Dzięki temu możesz odpowiednio wcześnie zaplanować działania ochronne.
7. Opracuj rekomendacje i strategie odzyskiwania
(ISO 22317:2015, ISO 22301:2019)
Na bazie analizy zasobów, priorytetów i ryzyka przygotuj strategie odzyskiwania działalności. To może być tworzenie zapasowych lokalizacji, automatyczne kopie zapasowe czy plany pracy zdalnej.
8. Dokumentuj i aktualizuj BIA
(ISO 22317:2015, ISO 22301:2019)
Dokumentacja BIA powinna żyć razem z organizacją. Każda zmiana w procesach, strukturze czy technologii, która wpływa na ciągłość działania wymaga aktualizacji analizy, by była zawsze aktualnym drogowskazem na wypadek kryzysu.
Obecnie BIA nie ogranicza się już tylko do minimalizowania strat. Skupiamy się także na:
Zwiększeniu rezyliencji organizacji - czyli zdolności do przetrwania zakłócenia, szybkiej adaptacji i rozwoju mimo wystąpienia zakłóceń, kryzysów czy nieprzewidywalnych zmian.
Identyfikacji i zarządzaniu zakłóceniami — rozpoznawanie słabych punktów i wąskich gardeł w strukturze operacyjnej.
Uwzględnianiu czynników ESG (Environmental, Social, Governance) w procesach BIA.
Przeprowadzenie analizy BIA to inwestycja w odporność organizacji. Pozwala zrozumieć, co jest rzeczywiście krytyczne dla przetrwania
i sukcesu firmy, a co może poczekać. Przejście przez te 8 kroków krok po kroku pomoże Ci zidentyfikować, co "musi działać" w Twojej organizacji – i przygotować się na każdy scenariusz.
Pamiętaj, że każda organizacja to jak statek na nieprzewidywalnym oceanie — dobrze przygotowana załoga, znajomość krytycznych systemów i gotowość na sztorm pozwolą nie tylko przetrwać burzę, ale nawet obrać kurs ku nowym szansom. BIA to Twój kompas w tej podróży.
Czy Twoja organizacja jest gotowa na najbliższy rejs?
Katarzyna Piasecka Ekspert cyberbezpieczeństwa | Liderka zespołów i strategii |CSO |Autorka CyberShieldON
Strona www stworzona w kreatorze WebWave.